[Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page] Doskonae serce (A Perfect Heart) ------------------------------------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------------------------------------ By David Wilkerson 2 padziernika 1989 __________ Chodzenie przed Panem z doskonaym sercem jest moliwe! Bg powiedzia do Abrahama: "Jam jest Bg Wszechmogcy, trwaj w spoecznoci ze mn i bd doskonay" (I Mojeszowa 17:1). Pniej Bg przypomnia dzieciom Izraela: "Bd bez skazy przed Panem Bogiem twoim" (V Mojeszowa 18:13). W Starym Testamencie widzimy, e niektrym si to udao. Na przykad Dawid postanowi w swoim sercu by posusznym Boym przykazaniom i by doskonaym. Powiedzia tak: "Naucz si drogi doskonaej... w domu moim bd chodzi w niewinnoci serca" (Psalm 101:2). Jednak jego syn, Salomon, by jednym z wielu, ktrzy zawiedli w tej sprawie: "Jego serce nie byo szczere wobec Pana, Boga jego, jak serce Dawida, jego ojca... Salomon postpowa le wobec Pana i nie wytrwa wiernie przy Panu jak Dawid, jego ojciec" (1 Krlewska 11:4,6). W Nowym Testamencie widzimy, e Boe przykazanie, dotyczce doskonaoci Jego ludu, jest odnowione w Jego Synu. Jezus powiedzia: "Bdcie doskonali tak, jak Ojciec wasz w niebie doskonay jest" (Mateusza 5:48). Pawe powiada, e pracowa, zwiastujc i nauczajc, "aby stawi kadego czowieka doskonaym w Chrystusie Jezusie" (Kolosan 1:28); "abycie byli doskonali i trwali we wszystkim, co jest wol Bo" (4:12). Piotr pisa: "A Bg wszelkiej aski, ktry was powoa do wiecznej swej chway w Chrystusie, po krtkotrwaych cierpieniach waszych, sam was do niej przysposobi, utwierdzi, umocni, na trwaym postawi gruncie" (1 Piotra 5:10). Aby oswoi si z pojciem doskonaoci, musimy najpierw zrozumie, e doskonao nie oznacza bezgrzesznej i nie skaonej egzystencji. Ludzie osdzaj wedug zewntrznego wygldu - wedug tego, co widz. Ale Bg osdza serce i niewidzialne motywy (1 Samuela 16:7). Dawid mia doskonae serce przed Bogiem "poprzez wszystkie dni swojego ycia" - a jednak czsto zawodzi Pana. Waciwie jego ycie zostao na zawsze naznaczone przez cudzostwo i haniebne morderstwo. Nie, doskonao w oczach Boych oznacza co zupenie innego. Jest to kompletno, dojrzao. Hebrajskie i greckie znaczenie sowa doskonao obejmuje: prawo, bez plamy czy skazy, cakowite posuszestwo. Oznacza dokoczenie tego, co zostao rozpoczte, dokonanie caoci. John Wesley nazwa to pojcie doskonaoci "ustawicznym posuszestwem". Doskonae serce jest wraliwe. Reaguje szybko i cakowicie na wszelkie wezwania, szepty i ostrzeenia Pana. Takie serce mwi cay czas: "Mw Panie, bo suga Twj sucha. Poka mi drog, a pjd ni." Kiedy, podczas dugiej jazdy samochodem z farmy Teen Challenge w Pensylwanii do Nowego Jorku, Pan przemwi do mnie w moim sercu: "Istnieje co takiego jak doskonae serce i chc ci pokaza czym ono jest, aby mg si o nie stara!" Wtedy Bg objawi mojemu duchowi, e Chrystus angauje si wzgldem tych, ktrzy chodz przed Nim, majc doskonae i czue serce. Trzy rzeczy wyrniaj takie serce. ------------------------------- 1. Doskonae serce poddaje si badaniu. ------------------------------- "Pan bada wszystkie serca" (1 Kronik 28:9). Doskonae serce woa wraz z Dawidem: "Zbadaj mnie, o Boe i poznaj moje serce, dowiadcz mnie i poznaj myli moje i zobacz, czy nie krocz drog zagady" (Psalm 139:23-24). Bg rwnie powiedzia do Jeremiasza: "Ja Pan, badam serce" (Jeremiasza 17:10). Hebrajskie znaczenie tego wyraenia oznacza: "Ja przenikam, badam dogbnie". Wersety Nowego Testamentu jakby wtruj echem: "Gdy Duch bada wszystko, nawet gbokoci Boe" (1 Koryntian 2:10). Duch uczula nas rwnie na grzech w naszych sercach. Kiedy Jezus mwi o "gbiach szataskich" (Objawienie 2:24), mia na myli niezmierzon gbi grzechu; grzech przenika gboko a do duszy, a jego korzenie sigaj do samego pieka. Dawid powiedzia o bezbonych: "Wntrze kadego i serce jest niezbadane" (Psalm 64:7). "Bo doem gbokim jest nierzdnica..." (Przypowieci Salomona 23,27). Te fragmenty stanowi dla nas wite ostrzeenie. Mwi do nas: "Nie zdajecie sobie sprawy z tego, jak gboki wpyw wywiera na was wszelkie bratanie si ze zem. Jeeli pozostaniecie na ciece grzechu, to wpadniecie w gbokoci samego szatana; gbokoci, ktre s mroczne, niezbadane i bez dna. Ta cieka prowadzi do pieka." Jednak w tych ostatecznych dniach grzech zosta zamaskowany poprzez dyskretne upikszenie. Przychodzi ukryty w sztuce, kulturze i edukacji. Sowo Boe ostrzega: "Biada tym, ktrzy gboko ukrywaj przed Panem swj zamys, ktrych dziaanie odbywa si w ciemnoci" (Izajasza 29:15). Doskonae serce chce, aby Duch wity przyszed i zbada to najbardziej ukryte wntrze czowieka, aby owieca jego najskrytsze czci - sprawdza, obnaa i odkopywa wszystko, co nie jest podobne do Chrystusa. Ci, ktrzy ukrywaj grzech, nie chc by dowiadczani, sprawdzani i osdzani. Kiedy podczas modlitwy w Kociele Times Square podszed do mnie pewien paczcy mczyzna. Odszed od zboru kilka miesicy wczeniej, bo uwaa, e kazania goszone z tutejszej kazalnicy byy zbyt ostre. Do tej chwili chodzi z Panem i wzrasta w Nim, ale odszed do kocioa, gdzie goszono gadkie sowo. Niedugo to trwao, a wpad z powrotem w swj stary grzech. W nowym kociele wykonywa wszystkie religijne gesty, a ludzie mwili mu, e wszystko w jego yciu byo w porzdku. On jednak zna prawd; wiedzia, e pogra si na nowo w starych grzechach! Teraz na naboestwie modlitewnym prosi o oczyszczenie niefiltrowanym Sowem Boym. Tego samego wieczora koo wspomnianego mczyzny siedzia na wzku inwalidzkim inny czowiek. Razem z on przebyli wiele mil, bo chcieli usysze przekonujce sowo. Czowiek ten pragn, aby Pan Bg potrzsn jego wewntrzn istot. Powiedzia do mnie tak: "Tak dawno nie syszaem kazania, ktre tak by mnie osdzio!" Obecnie jest wielu takich chrzecijan, ktrzy chc korzysta z przykrycia, jakie daje Krew, ale nie chc oczyszczenia! Symbolika starotestamentowego przybytku daje nam dobry przykad tego, jak powinien chodzi z Bogiem Jego koci. Przybytek mia dziedziniec zewntrzny, gdzie byy zabijane zwierzta ofiarne. Ich krew zakrywaa grzech. Ale bya tam te miednica do oczyszczania. aden kapan nie mg wej do miejsca najwitszego, by mie spoeczno z Bogiem, jeeli nie by najpierw oczyszczony. Nowoczesna ewangelia mwi teraz co innego: "Tylko podejd do otarza i przez wiar zaufaj krwi, ktra zostaa przelana. Potem wejd z odwag do miejsca najwitszego. Twj tatu ci kocha i czeka na ciebie. On widzi w tobie tylko Jezusa." Chrzecijanie, ktrzy przyjmuj takie rozumowanie, wierz i mog omin mis czyli omywanie wod Sowa, ktrego wszyscy potrzebujemy. Wierz, e s w stanie przebiec obok osobistego poddania si Jemu, do miejsca najwitszego, z sercem zniewolonym przez grzech i grzeszne naogi, i chlubi si: "Jestem sprawiedliwoci Bo w Chrystusie." Doskonae serce pragnie czego wicej, ni bezpieczestwa wynikajcego z przykrycia krwi! Ono chce przebywa w jego obecnoci i mie z Nim spoeczno! Spoeczno jest to rozmawianie z Panem, dzielenie z Nim sodkiej spoecznoci, szukanie Jego oblicza. To otrzymujemy w Miejscu Najwitszym! Przychodzi to w nastpujcym porzdku: oczyszczenie, oddanie, spoeczno. Jednak wielu wierzcych chce tylko przykrycia - przyspieszony bilet do chway! Nie chc znosi blu, krzya, oczyszczania, a deklaruj wszdzie: "Jestem pod przykryciem krwi, jestem bezpieczny!" Ci, ktrzy tak do tego podchodz, bior na swoje usprawiedliwienie werset: "Krew Jezusa Chrystusa, Syna Jego, oczyszcza nas od wszelkiego grzechu" (1 Jana 1:7). Jednak to stwierdzenie jest tylko zakoczeniem myli, ktr wczeniej przedstawia Jan. Oto jej reszta: "Jeli mwimy, e z nim spoeczno mamy, a chodzimy w ciemnoci, kamiemy i nie trzymamy si prawdy. Jeli za chodzimy w wiatoci, jak On sam jest w wiatoci... krew Jezusa Chrystusa, Syna Jego oczyszcza nas od wszelkiego grzechu" (1 Jana 1:6-7). Jezus powiedzia: "Wy jestecie ju czyci dla sowa, ktre wam gosiem" (Jana 15:3). Syszymy jednak nauczanie, ktre mwi: "Nie musisz sprawdza swojego serca. Twoje grzechy znajduj si pod przykryciem krwi. To cae poszukiwanie grzechu powoduje tylko potpienie i poczucie winy." Ale Biblia mwi, e Dawid mia doskonae serce - a pomimo tego woa: "Zbadaj mnie o Boe!" W Objawieniu Jana 2:23, Jezus powiedzia: "I poznaj wszystkie zbory, e Ja jestem ten, ktry bada nerki i serca i oddam kademu z was wedug uczynkw waszych." Nie mwi tego do wiata, ale do Kocioa! Kiedy Pan bada serce, to nie robi tego w sposb mciwy. Jego celem nie jest to, by nas potpi, czy przyapa na jakim grzechu ale przygotowa nas do przyjcia przed Jego wite oblicze jako czyste i wite naczynie. "Kto stanie na jego witym miejscu? Kto ma czyste donie i niewinne serce... Ten dostpi bogosawiestwa od Pana" (Psalm 24:3-5). ------------------------------- 2. Doskonae serce jest ufne. ------------------------------- Ostatnio Bg mi pokaza co na temat zaufania Jemu, czego dotychczas nie zauwayem. Psalmista napisa: "Tobie ufali ojcowie nasi, ufali i wybawie ich. Tobie zaufali i nie zawiode ich" (Psalm 22:5-6). Dawid cigle na nowo skada wiadectwo: "Zaufaem Panu" (Psalm 11:1); "Boe mj, tobie ufam" (Psalm 25:2). Hebrajskie sowo przetumaczone jako ufno sugeruje "rzucenie si w przepa." To tak jak w przypadku dziecka, ktre wspio si na drabin i nie potrafi zej. Kiedy syszy jak tato mwi: "Skacz!", rzuca si posusznie w jego ramiona. To jest jeden z aspektw ufnoci. Czy znajdujesz si obecnie w takim pooeniu? Czy drysz na krawdzi przepaci i nie masz innego wyjcia, jak tylko rzuci si w ramiona Jezusa? Moe pogodzie si ze swoj sytuacj, ale to nie jest ufno tylko fatalizm. Ufno to co zupenie innego ni bierna rezygnacja. To czynna wiara! Pomyl o tym w ten sposb: By moe w przeszoci wyobraalimy sobie Pana jako kapitana kosmicznego statku, ratujcego z ognia. To tak jakby szatan podpali dom, a my jestemy uwizieni na dachu i krzyczymy: "Panie pom, ratuj mnie!" Wtedy Pan wkracza ze Swoimi anioami, ktrzy trzymaj wielk sie i mwi: "Skacz!" Skaczemy, dom si cakowicie spali, a my mwimy: "Dziki ci Panie, e mnie wyratowae!" Wielu z nas prawdopodobnie ograniczyo nasz ufno do tego rodzaju duchowej operacji ratowania z opresji. To tak, jakbymy powiedzieli do Pana: "Ufam Ci, e przyjdziesz i ugasisz mj ogie - e wyratujesz mnie ze wszystkich moich kopotw i problemw. Wiem, e bdziesz przy mnie wtedy, kiedy bd Ciebie potrzebowa." Mwic tak, uwaamy e nasza nacigana wiara podoba si Bogu. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, e przypisalimy diabu powd, a Pana uczynilimy tym, ktry musi za to odpowiada. Mwimy z naciskiem: "Za tym stoi diabe!" Takie podejcie do sprawy powoduje, e Bg wyglda na Tego, ktry reaguje na wszelkie dobrze przygotowane plany diaba. Ale nasz Bg nigdy nie reaguje - On inicjuje! Jeeli naprawd chodzisz z Chrystusem, to nie jeste popychadem diaba. Nie ma on swobodnego dostpu, by ciebie nka, ani nawet dotyka. Jakim bybym ojcem, gdybym pozwoli na to, by sprzedawca narkotykw, czy osoba molestujca dzieci, miaa swobodny dostp do moich dzieci? My jednak mwimy: "To uczyni mi diabe? On zamkn te drzwi... on woy na mnie to czy tamto!" Pytam w takim razie: Gdzie jest nasz Ojciec? Czy pi? Czy ju si o nas nie troszczy? Jak moemy myle, e pozwoli na to, bymy stali si bezbronn ofiar gwacicieli i zabjcw? Nigdy! Pamitaj, e szatan nie mg dotkn Joba bez Boego pozwolenia. Bg musia zniy mur wok Joba, aby szatan mg si do niego przedosta! Biblia mwi rwnie, e "Duch zaprowadzi Jezusa na pustyni... aby go kusi diabe" (Mateusza 4:1). Nasz Bg zawsze sprawuje kontrol. Szatan nie by i nigdy nie bdzie ani na moment ponad moc Boego Sowa! Chrystus objawi si Pawowi, jako ten, ktry "otwiera ich oczy, aby ich nawrci z ciemnoci do wiatoci i z mocy szatana do Boga" (Dz. Ap. 26:18). Posaniec szatana niepokoi Pawa - ale tylko dlatego, e Bg na to zezwoli. Pan nie pozwoliby na to, by Jego suga wzbi si w pych z powodu wielkiego objawienia, jakie otrzyma; Bg nadal nad tym czuwa. Jest rwnie prawd, e Pawe co najmniej dwa razy prbowa uda si do Tesalonik, "ale szatan w tym przeszkodzi" (1 Tesaloniczan 2:18). Pomimo tego jednak diabe nie mg zatrzyma Boego dziea; pniej wierzcy w Tesalonikach stali si "koron radoci" Pawa. Ufajce serce zawsze mwi: "Wszystkie moje kroki s kierowane przez Pana. On jest moim kochajcym Ojcem i dopuszcza do mnie cierpienia, pokusy i dowiadczenia - ale nigdy ponad to, co jestem w stanie znie. On zawsze daje mi drog wyjcia; ma dla mnie wieczny plan i cel. On policzy wszystkie wosy na mojej gowie i uksztatowa wszystkie czci mojego ciaa, kiedy byem jeszcze w onie matki. On wie kiedy siedz, wstaj czy kiedy kad si do snu, poniewa jestem renic jego oka. On jest Panem - nie tylko nade mn, ale nad kadym wydarzeniem i sytuacj, ktra mnie dotyka." On ma wszystko pod kontrol! ------------------------------- 3. Doskonae serce jest zamane. ------------------------------- Kiedy mylaem, e wiem, co to jest zamane serce. Uwaaem, e dowiadczyem wiele zamania, ale dopiero Duch wity otworzy moje oczy na gbsze znaczenie tego sowa. Dawid powiedzia: "Bliski jest Pan tym, ktrych serce jest zamane, a wybawia utrapionych na duchu" (Psalm 34:18). W innym miejscu powiedzia rwnie: "Ofiar mi jest duch skruszony, sercem skruszonym i unionym nie wzgardzisz, Boe" (Psalm 51:19). Zamanie oznacza co wicej ni smutek i pacz; wicej ni skruszony duch, czy unienie. Wielu z tych, ktrzy pacz, nie maj zamanego serca. Wielu z tych, ktrzy le przed Panem i pacz, nie s skruszeni w duchu. Prawdziwe skruszenie (zamanie) wyzwala w sercu najwiksz moc, jak Bg moe powierzy czowiekowi - wiksz ni moc do wzbudzania martwych do ycia, czy uzdrawiania chorb i niemocy! Duch powiedzia w moim sercu: "Poka ci, co Bg uwaa za zamanie serca, abym mg wyzwoli w tobie ten rodzaj mocy potrzebny w okresie ruiny". Jest to moc, ktra odbudowuje ruiny - moc ktra przynosi naszemu Panu szczeglny rodzaj chway i czci w trudnych okresach! Zamanie mona porwna do skruszonego i rozwalonego muru. Dawid porwnuje walce si mury Jerozolimy do skruszonego serca Boego ludu: "Zechciej w asce swej dobrze czyni Syjonowi, odbuduj mury Jeruzalem! Wtedy przyjmiesz prawe ofiary" (Psalm 51:19-20). Bg powizuje mury Jerozolimy ze zamaniem serca. Pozwlcie, e poka wam przykad czowieka o prawdziwe zamanym sercu: "A potem zerwaem si noc, ja i kilku mw ze mn, nikomu nie wyjawiwszy, jak myl natchn mnie mj Bg, aby czego dokona dla Jeruzalemu - a miaem ze sob tylko to zwierz, na ktrym jechaem.... Poszedem piechot pod oson nocy korytem potoku, obejrzaem dokadnie mur. Potem zawrciem, wszedem przez Bram nad Dolin i tak powrciem" (Nehemiasza 2:12,15). Nehemiasz "obejrza mury" pod oson nocy. Jest tu uyte hebrajskie sowo szabar. To samo sowo wystpuje w Psalmie 51:19 dla okrelenia "zamanego serca". Niektrzy mog myle, e Nehemiasz mia zamane serce kiedy "usiad, zacz paka i smuci si przez szereg dni, poszczc i modlc si przed Bogiem niebios" (Nehemiasza 1:4), gdy po raz pierwszy usysza o zniszczeniu murw, bdc jeszcze w twierdzy Susa. Ale jego pacz i wyznawanie byy tylko pocztkiem zamania. Serce Nehemiasza nie byo w peni zamane dotd, a przyby do Jeruzalemu, zobaczy ruiny i postanowi co z tym zrobi! Nehemiasz mg pozosta w paacu krla, paczc, narzekajc, poszczc przez wiele dni, wyznajc grzechy i modlc si. Pomimo tego nie miaby zamanego serca! Wokoo rozesza si wie, e "przyby czowiek, ktry mia si zatroszczy o pomylno synw izraelskich" (Nehemiasza 2,10). Nehemiasz powiedzia: "Nikomu nie wyjawiem, co mj Bg woy do mego serca, aby tego dokona dla Jeruzalemu". On jedzi wokoo na osiku i "oglda ruiny". W penym znaczeniu tego hebrajskiego wyraenia, "jego serce byo zamane na dwa sposoby". Najpierw z powodu alu nad ruinami (podziela w tym Boy smutek, jak ju to wczeniej zauwaylimy), a drugi raz z powodu nadziei na odbudow ("nadzieja je rozsadzaa")! To jest naprawd zamane serce; takie, ktre widzi koci i rodziny w ruinie i odczuwa bl serca Pana. Takie serce boleje nad hab, jak otoczone jest imi Pana. Patrzy rwnie gboko do wntrza, i tak jak Dawid, widzi swj wasny wstyd i upadek. Woa: "Panie, zrobiem wyom w murze! Zniewayem Twoje wite wiadectwo. Jestem pokonany przez swj grzech. Tak dalej by nie moe!" Istnieje jeszcze drugi wany element tego zamania, a jest nim nadzieja. Prawdziwie zamane serce syszao gos Boga: "Ja uzdrowi, odnowi i odbuduj. Pozbd si mieci i zabierz si do pracy przy odbudowie wyomw!" Kiedy trzy lata temu chodziem po Times Square, pakaem i narzekaem z powodu grzechu jaki wszdzie widziaem. Powrciem do domu w Teksasie i przez ponad rok smuciem si przed Panem. Wtedy Bg powiedzia do mnie "Id i zrb co z tymi ruinami". Widziaem to zniszczenie i byem tym zaamany, ale nie byem cakowicie zamany dotd, a powstaa we mnie nadzieja, e te mury mona odbudowa! Czy ju "ogldae ruiny" w swoim yciu? Czy moe tak jak Dawid zgrzeszye i sprowadzie hab na Jego imi? Czy w twoim murze jest wyom; co, co nie zostao naprawione? Dobrze jest upa na Ska, Jezusa, i rozbi si na drobniutkie kawaki (patrz Mateusza 21:44). Kiedy zobaczymy Jezusa, przychodzcego w caej Swojej chwale, to Jego widok nami wstrznie. Nawet te dobre rzeczy, takie jak nasze talenty, skuteczno, czy zdolnoci, skrusz si, kiedy staniemy czy upadniemy przed Nim beznadziejni i wyczerpani! Tak jak Daniel, ktry otrzyma to wielkie widzenie nad rzek, powiemy: "Nie ma we mnie siy; twarz moja zmienia si do niepoznania i nie miaem adnej siy" (Daniela 10:8). Zamanie to cakowita utrata wszelkich ludzkich si i zdolnoci. Jest to uznanie caej realnoci grzechu i haby, jak przynosi on Chrystusowi! Ale zamanie oznacza rwnie uznanie i podjcie nastpnego kroku: "Sta, bo teraz jestem posany do ciebie" (Daniela 10:11). Jest to absolutne zapewnienie, e wszystko si zmieni; e nastpi uleczenie i odbudowanie - e nasze ruiny bd zdobyte na nowo dla Boga! wita wiara mwi: "Bg dokonuje we mnie Swojego dziea. Szatan nie moe mnie zatrzyma. Nie bd zniszczony, ani mj stan nie bdzie si pogarsza. Mj grzech mnie zasmuci, ale pokutowaem. Nadszed czas, aby powsta i zacz odbudow!" Dopki z gorliwoci i determinacj nie uchwycimy si tej nadziei, nie posuniemy si dalej ni do ez. Moe nasze ycie nadal wyglda jak kupa gruzu i zway pyu i poamanych miejsc, ktre potrzebuj naprawy. Ale pamitaj - masz w swoim rku Jego miecz i narzdzia. A nad tob jest wielki znak, ustawiony rk samego Pana, ktry mwi: Tu pracuje Bg. Nieprzyjaciele, miejcie si na bacznoci! Przesanie zostao zaczerpnite z polskiej edycji "wiata ycia", publikacji Searchlight. --- Wykorzystano za zgod World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA. ------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------ Times Square Church Information | New Reader Information ------------------------------------------------------------------------ COPYRIGHT/OGRANICZENIA WYNIKAJCE Z PRAW AUTORSKICH: Plik ten jest wyczn wasnoci World Challenge. Nie moe by zmieniany i poprawiany w aden sposb. Moe by powielany jedynie w caoci i wprowadzany do obiegu jako "freeware", za darmo. Kade powielanie tego pliku musi zawiera wzmiank na temat praw autorskich (np. "Copyright (c) 2001 by World Challenge"). Plik ten nie moe by odsprzedawany lub uywany do wzbogacania innych sprzedawanych produktw bez pozwolenia World Challenge. Dotyczy to caej zawartoci, z wyjtkiem kilu krtkich cytatw. W kadym przypadku naley powoywa si na Copyright (c) 2001 by World Challenge, Lindale, Texas, USA. Materia ten przeznaczony jest wycznie do osobistego uytku i nie moeby publikowany na innych stronach sieci. The Lorain County Free-Net Chapel posiada wyczne prawo do publikowania tych kaza na swojej stronie, nadane przez World Challenge, Inc. Moesz przegrywa, kopiowa, drukowa i rozprowadza ten materia jeli nie publikujesz go na innych stronach internetowych. Moesz jednak umieszcza odnoniki do tej strony. ------------------------------------------------------------------------ This site is a service of The Missing Link, Inc.(R) Wczanie modziey i dorosych z problemami w programy spoeczne majce na celu popraw ich ycia. Strona gwna - http://misslink.org Kaplica - http://misslink.org/chapel2.html Home of David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series http://www.tscpulpitseries.org ------------ Copyright (c) 2001 - The Lorain County Free-Net Chapel North Central Ohio, U.S.A. GRA STRONY Nasz administrator potrzebuje twoich komentarzy aby zapewni tej stronie najwiksz funkcjonalno. Prosimy powiadom nas, jeli co nie jest w porzdku (nawet jeli nie masz pewnoci). W przeciwnym wypadku moemy nigdy si o tym nie dowiedzie ! Stron zaktualizowano 7 kwietnia 2001 r. Dlaczego przebudzenie si opnia/ "Pomocy!"/ Co to ?/ Sponsorzy/ Wyznanie Wiary/ Studuim Biblijne Wok fortepianu/ Biuletyn/ Biblioteka/ Dom/ Indeks polskich kaza/ Pulpit Series