[Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page] Czy jeste zy na Boga? (Are You Mad at God?) ------------------------------------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------------------------------------ By David Wilkerson 16 lutego 1998 __________ Wierz, e najniebezpieczniejsz rzecz dla chrzecijanina jest noszenie w sobie zoci na Boga. Dlatego jestem zaszokowany wzrastajc liczb wierzcych, z ktrymi si spotykam, a ktrzy s zirytowani na Pana. Mog si do tego nie przyznawa, ale gboko w sercu nosz pewnego rodzaju uraz do Niego. Dlaczego? Myl, e Bg nie jest zainteresowany ich yciem, czy te ich problemami! Przekonani s, e Jemu jest wszystko jedno, poniewa nie odpowiedzia na ich szczegln modlitw albo nie zadziaa w ich sprawie. Ostatnio otrzymaem list od modego czowieka, ktry przebywa w jednym z wizie na poudniu USA. Ten skazaniec by kiedy oddanym chrzecijaninem, ale teraz mwi, e jest wcieky na Boga. Napisa on: "Jestem na dnie pieka i myl, e Bg mnie tu zostawi! Kiedy chciaem i za Chrystusem z caego serca. Ale w moim yciu by grzech, ktry mnie przytacza - grzech na tle seksualnym. Prbowaem pokutowa, ale to nigdy nie pomagao. Czytaem swoj Bibli, studiowaem j i modliem si, ale to nie miao sensu. Mj grzech zawsze przejmowa kontrol. A teraz jestem zamknity w wizieniu na dugi czas z powodu tego grzechu. Poddaem si, jeli chodzi o toczenie walki duchowej. Prbowanie nie jest tego warte. Bg uwolni mnie od narkotykw i alkoholu, kiedy byem wieym chrzecijaninem. Ale dlaczego nie zabra ode mnie moich seksualnych podliwoci?" Kada strona listu napisanego przez tego czowieka pena bya goryczy wzgldem Boga. Ten czowiek pozwoli na to, by jego uraza zamienia si w cakowit wcieko! Dostrzegam podobnego rodzaju wcieko wrd narastajcej liczby posugujcych z wielu denominacji. Stali si rozczarowani, wyczerpani, li na Boga i teraz odchodz od swego powoania. Kiedy zapytasz ich dlaczego, odpowiadaj: "Byem gorliwy i wierny - dawaem z siebie wszystko, co najlepsze. Ale im bardziej si staraem, tym mniej rezultatw widziaem. Mj zbr mnie nie docenia. Wszystkie moje modlitwy zdaway si by daremne. W pewnym momencie wszystko, co gosiem byo obudne, poniewa nie skutkowao w moim wasnym yciu. Teraz opuszczam sub na tak dugo, a nie rozgryz tego wszystkiego." W miar upywu lat nauczyem si, e bardzo niewielu tego rodzaju posugujcych powraca do suby. Dlaczego? Nie chc oni zaniecha swojej zoci wobec Boga! Mwi bowiem: "Robiem wszystko tak, jak trzeba. Ale nic nie szo tak, jak tego oczekiwaem. Byem wierny Bogu, ale On mnie zawid!" ------------------------------- Ostatnio przekonaem si o strasznym niebezpieczestwie trzymania si urazy wzgldem Boga oraz o gorzkich tego konsekwencjach! ------------------------------- Niedawno wziem do rki misjonarsk biografi pod tytuem "Aggie" i ju nie mogem jej odoy. Ta niesamowita historia tak chwycia mnie za serce, e przeczytaem j jednym tchem. Chciabym tutaj krtko podsumowa t histori dla was, poniewa bardzo jaskrawo pokazuje ona niszczycielsk si gniewu z uraz, kiedy zagoszcz one w sercu chrzecijanina: W 1921 roku dwa mode maestwa ze Sztokholmu w Szwecji odpowiedziay na Boe wezwanie, aby jecha na misj do Afryki. Byli czonkami Zielonowitkowego Kocioa "Filadelfia", ktry wysya misjonarzy po caym wiecie. Podczas jednego z naboestw misyjnych te dwie pary odczuy w swoich sercach brzemi, e maj jecha do Belgijskiego Kongo, ktry teraz nazywa si Zair. Ich imiona to: Dawid i Svea Flood oraz Joel i Bertha Erickson. Svea mierzya zaledwie 142 cm bya dobrze znan piewaczk w Szwecji. Ale oba maestwa zostawiy wszystko, aby ofiarowa swoje ycie dla Ewangelii. Kiedy przybyli do Belgijskiego Kongo, poinformowali o tym miejscow staj misyjn. Potem wzili maczety i dosownie wykarczowali sobie drog do penej insektw gbi dungli. Dawid i Svea mieli ze sob dwuletniego synka Dawida juniora, ktrego musieli nie na swoich plecach. W czasie tej podry oba maestwa zachoroway na malari. Ale szli do przodu z wielk gorliwoci, gotowi sta si mczennikami dla Pana. W kocu dotarli do pewnej wioski w gbi dungli. Jednak ku ich zdziwieniu mieszkacy nie chcieli ich wpuci. Powiedzieli im: "Nie moemy wpuci tu adnych biaych ludzi, bo obrazimy naszych bogw". Te dwie rodziny uday si zatem do drugiej wioski, ale tam ich rwnie odrzucono. W pobliu nie byo ju innych wiosek, wic wyczerpane rodziny nie miay innej szansy, jak tylko tam osi. Wycili rolinno w samym rodku grzystej dungli i zrobili tam sobie chatki z bota, ktre stay si ich domami. W miar, jak upyway miesice, wszyscy cierpieli z powodu choroby, samotnoci i niedoywienia. May Dawid junior sta si chorowity. Nie mieli prawie adnego kontaktu z ktrymkolwiek z mieszkacw wiosek. W kocu, po okoo szeciu miesicach Joel i Bertha Erickson zdecydowali si wrci do stacji misyjnej. Nalegali na Floodsw, aby uczynili to samo, ale Svea nie moga podrowa, poniewa wanie zasza w ci. Teraz jej malaria jeszcze bardziej si pogorszya. Poza tym Dawid powiedzia: "Chc, eby moje dziecko urodzio si w Afryce. Przyjechaem, aby odda tu swoje ycie". Tak wic rodzina Floodsw po prostu pomachaa rk na poegnanie swoim przyjacioom, ktrzy rozpoczli stu szedziesicio kilometrow wdrwk powrotn. Przez kilka miesicy Svea znosia szalejc gorczk. Jednak przez cay ten czas wiernie wiadczya o Jezusie maemu chopcu, ktry przychodzi z jednej z pobliskich wiosek, aby ich odwiedza. Chopiec ten by jedyn osob, ktra si nawrcia przez sub Floodsw. Przynosi owoce dla caej rodziny, a kiedy Svea gosia mu o Chrystusie, ten tylko umiecha si do niej. W kocu malaria nasilia si tak, e Svea musiaa lee w ku. Kiedy nadszed czas porodu, wydaa na wiat zdrow dziewczynk. Ale po tygodniu nadesza chwila mierci. Przed mierci szepna do Dawida: "Nazwij nasz dziewczynk Aina". Potem zmara. Dawid Flood by bardzo wstrznity mierci swojej ony. Zebrawszy wszystkie swoje siy, wzi drewniane pudo i zrobi dla niej trumn. Nastpnie pochowa swoj umiowan on w prymitywnej mogile na wzgrzu. Kiedy tak sta obok jej mogiy, spojrza na swego maego synka, ktry za nim sta. Potem usysza, jak w chatce z bota pacze jego creczka i nagle zgorzknienie napenio jego serce. Wezbraa w nim niekontrolowana zo. Wpad we wcieko i zacz krzycze: "Dlaczego dopucie do tego, Boe. Przyjechalimy tutaj, aby odda swoje ycie! Moja ona bya taka pikna, taka utalentowana. A teraz ley tu martwa w wieku dwudziestu siedmiu lat. Mam teraz dwuletniego syna, o ktrego ledwo jestem w stanie si zatroszczy, nie mwic ju o dziewczynce-niemowlciu. I po ponad roku spdzonym w tej dungli, wszystko co mamy do pokazania, to jeden may wiejski chopiec, ktry prawdopodobnie nie zrozumia nic, z tego co mu mwilimy. Zawiode mnie Boe. C za strata ycia!" Potem Dawid Flood wynaj kilku tubylcw jako przewodnikw i zabra swoje dzieci do stacji misyjnej. Kiedy zobaczy Ericksonw wyjawi ze zoci: "Wynosz si std! Nie jestem w stanie zaopiekowa si tymi dziemi. Zabieram mego syna ze sob do Szwecji, ale moj crk zostawiam tutaj z wami". I tak Dawid zostawi Ain na wychowanie Ericksonom. Ca drog powrotn do Sztokholmu Dawid Flood sta na pokadzie i wrza zoci na Boga. Mwi wszystkim, e jedzie do Afryki, aby by mczennikiem, aby zdobywa ludzi dla Chrystusa bez wzgldu na cen. A teraz wraca jako pokonany, zaamany czowiek. By przekonany, e by wierny, ale Bg wynagrodzi go cakowitym zlekcewaeniem. Kiedy przyby do Sztokholmu postanowi szuka swego szczcia w biznesie importowym. Uprzedza te kadego kogo spotka, aby w jego obecnoci nigdy nie wspomina o Bogu. Kiedy kto to zrobi, wwczas wpada we wcieko, a yy bardziej si uwidaczniay na jego szyi. W kocu zacz duo pi. Niedugo po powrocie z Afryki, jego przyjaciele Ericksonowie niespodziewanie umarli (prawdopodobnie zostali otruci przez miejscowego wodza wioski). Tak wic maa Aina zostaa przekazana w rce pewnej amerykaskiej pary maeskiej - drogich ludzi o nazwisku Artur i Anna Berg, ktrych znam osobicie. Bergowie zabrali Ain ze sob do wioski Massisi w pnocnym Kongo. I tam zaczli nazywa j "Aggie". W niedugim czasie maa Aggie nauczya si jzyka uywanego przez mieszkacw Zanzibaru i okolic i bawia si z miejscowymi dziemi z Kongo. Spdzajc wiele czasu w samotnoci, Aggie nauczya si bawi w gry wyobrani. Wyobraaa sobie, e ma czterech braci i siostr i nadaa im wszystkim zmylone imiona. Zastawiaa st dla swoich braci i rozmawiaa z nimi. Wyobraaa sobie, e jej siostra cigle jej szuka. Kiedy rodzina Bergw pojechaa na urlop do Ameryki, zabrali ze sob Aggie w oklice Minneapolis, gdzie ju pozostali. Aggie wyrosa i wysza za m za Dewey'a Hursta, ktry w pniejszym czasie zosta dyrektorem Pnocnozachodniego Koledu Biblijnego - szkoy Zborw Boych w Minneapolis. ------------------------------- Przez lata Aggie, jako dorosa osoba, prbowaa skontaktowa si ze swoim ojcem, ale bezskutecznie! ------------------------------- Aggie nigdy nie wiedziaa o tym, e ojciec oeni si ponownie, tym razem z modsz siostr Svea'i, ktra nie miaa w sercu miejsca dla Boga. Mieli on picioro dzieci oprcz Aggie: czterech synw i crk (dokadnie tak, jak to wyobraaa sobie Aggie). W tym czasie Dawid Flood sta si zupenym alkoholikiem i mia bardzo saby wzrok. Przez czterdzieci lat Aggie prbowaa odnale swojego ojca, ale na swoje listy nigdy nie otrzymaa odpowiedzi. W kocu szkoa biblijna wykupia bilety powrotne do Szwecji dla Aggie i jej ma, by moga osobicie odnale ojca. Po przelocie nad Atlantykiem, zatrzymali si na jednodniowy postj w Londynie. Postanowili przej si na spacer. Gdy przechadzali si w pobliu budynku Royal Albert Hall, ku ich radoci, odbywaa si tam zielonowitkowa konferencja misyjna Zborw Boych. Weszli do rodka i usyszeli czarnoskrego kaznodziej, ktry skada wiadectwo o wielkich dzieach, jakich dokonuje Bg w Zairze - w Belgijskim Kongo! Serce Aggie podskoczyo. Po spotkaniu podesza do tego kaznodziei i zapytaa: "Czy kiedykolwiek syszae o misjonarzach Dawidzie i Svea'i Flood?". Odpowiedzia: "Tak. Svea Flood przyprowadzia mnie do Pana, kiedy byem jeszcze chopcem. Oni mieli ma dziewczynk, ale nie wiem co si z ni stao". Aggie wykrzykna: "Ja jestem t dziewczynk! Jestem Aggie - Aina!". Kiedy kaznodzieja to usysza, uchwyci Aggie za rce, obj j i paka z radoci. Aggie nie moga uwierzy, e ten mczyzna by wanie tym nawrconym maym chopcem, ktremu jej matka gosia. Wyrs on na misjonarza ewangelist dla swojego kraju, w ktrym byo teraz 110 tysicy chrzecijan, 32 stacje misyjne, kilka szk Biblijnych i szpital ze 120-stoma kami. Nastpnego dnia Aggie i Dewey wyjechali do Sztokholmu. Tam rozesza si ju wiadomo, e przyjedaj. Wtedy Aggie wiedziaa ju, e ma czterech braci i siostr. Ku jej zdziwieniu trzech braci przywitao j w hotelu. Aggie zapytaa: "Gdzie jest Dawid, mj starszy brat?". Oni tylko wskazali palcem na posta, ktra siedziaa sama na krzele w holu. Jej brat, Dawid junior by wysuszonym czowiekiem o siwych wosach. Tak jak ojciec sta si rozgoryczony i prawie zniszczy swoje ycie alkoholem. Kiedy Aggie zapytaa o swego ojca, bracia wybuchnli zoci. Wszyscy go nienawidzili. Nie rozmawiali z nim od lat. "A co z moj siostr?" - zapytaa Aggie. Bracia dali jej numer telefonu, a ona natychmiast skontaktowaa si z ni. Jej siostra podniosa suchawk, ale kiedy Aggie powiedziaa jej kim jest, rozmowa urwaa si. Aggie prbowaa dzwoni, ale nikt nie odbiera. Jednake po krtkiej chwili siostra pojawia si w hotelu, obja Aggie i powiedziaa: "Przez cae moje ycie niam o tobie. Czsto rozkadaam map wiata, stawiaam na niej zabawkowy samochodzik i udawaam, e jed wszdzie, aby ci odnale". Siostra Aggie rwnie gardzia swoim ojcem - Dawidem Floodem. Ale obiecaa, e pomoe jej odnale go. Tak wic pojechay do zuboaej dzielnicy Sztokholmu, gdzie weszy do walcego si budynku. Kiedy zapukay do drzwi, jaka kobieta wpucia je do rodka. Wszdzie walay si porozrzucane, puste butelki po alkoholu. W kcie na ku polowym lea jej ojciec - swego czasu misjonarz Dawid Flood. Mai teraz 73 lata i cierpia na cukrzyc. By take po zawale, a katarakty zasoniy jego oczy. Aggie uklka obok niego paczc: "Tatusiu, jestem twoj ma dziewczynk, ktr zostawie w Afryce". Tan stary czowiek obrci si i spojrza na ni. zy pojawiy si w jego oczach i odpowiedzia: "Nigdy nie miaem zamiaru odda ciebie komu innemu. Po prostu nie byem w stanie opiekowa si wami obojgiem". Aggie odpowiedziaa: "Nic si nie stao tatusiu. Bg troszczy si o mnie!". Nagle ojcowskie oblicze pociemniao. "Bg nie troszczy si o ciebie!" - wykrzykn z wciekoci. "On zrujnowa ca nasz rodzin. Poprowadzi nas do Afryki, a potem zdradzi nas. Nic nie wyniko z tego czasu, jaki tam spdzilimy. To bya strata naszego ycia!". Wtedy Aggie opowiedziaa mu o czarnoskrym kaznodziei, ktrego dopiero co spotkaa w Londynie i o tym, jak ten afrykaski kraj zosta zewangelizowany przez niego. "To wszystko prawda tatusiu" - powiedziaa Aggie. "Wszyscy wiedz o tym chopczyku, ktry si nawrci. Wszystkie gazety zamieciy t histori". Nagle Duch wity zstpi na Dawida Flooda i ten zama si. zy smutku i pokuty popyny po jego twarzy i Bg przywrci go. Krtko po ich spotkaniu Dawid Flood umar. Pomimo tego, e zosta on przywrcony Panu, pozostawi za sob jedynie ruin. Nie liczc Aggie, jego dziedzictwem byo picioro dzieci - wszystkie niezbawione i tragicznie zgorzkniae. Aggie spisaa ca t histori. Jednak w czasie pracy nad ni zachorowaa na raka. Tu po tym, jak skoczya j spisywa odesza, by by z Panem. ------------------------------- To przesanie jest dla wszystkich, ktrzy wierz - podobnie jak Dawid Flood - e maj prawo by zymi na Boga! ------------------------------- Dawid Flood reprezentuje wielu dzisiejszych chrzecijan. Od dawna s rozczarowani, przygnbieni, a teraz peni s wciekoci na Boga! Biblia daje nam tego przykad w ksidze Jonasza. Tak, jak Dawid Flood, Jonasz otrzyma od Boga powoanie misyjne. Poszed do Niniwy, aby gosi przesanie na temat Boego sdu, jakie otrzyma od Pana: Miasto zostanie zburzone za 40 dni. Po zakomunikowaniu tego przesania Jonasz usiad sobie na wzgrzu, czekajc na to, jak Bg rozpocznie to zniszczenie. Ale po upywie 40 dni nic si nie wydarzyo. Dlaczego? Niniwa pokutowaa i Bg zmieni Swj zamys, co do wyniszczenia tych ludzi! To rozzocio Jonasza. Zacz woa: "Panie, zdradzie mnie! Woye brzemi na moje serce, aby tu przyj i zwiastowa Twj sd. Wszyscy w Izraelu wiedzieli o tym. A teraz zmienie wszystko, nic mi o tym nie mwic. Wyszedem teraz na faszywego proroka!" Jonasz siedzia pod arem gorcego soca dsajc si, poirytowany na Boga! Jednak w Swoim miosierdziu, Bg sprawi, e wyrosa rolina, ktra miaa chroni Jonasza przed upaem: "... by cie by nad jego gow i eby mu uj jego goryczy..." (Jonasza 4,6 BT). Sowo "gorycz" uyte w tym wersecie oznacza "niezadowolenie, rozczarowanie". Krtko mwic, Jonasz by gboko zasmucony, gdy sprawy nie potoczyy si tak, jak to sobie on zaplanowa. Bg zmieni Swj bieg rzeczy i duma Jonasza zostaa zraniona! To wanie od tego zaczyna si w wikszoci przypadkw zo na Boga - od rozczarowania. Bg moe nas powoa, woy na nas Swoje brzemi i posa. Ale moe dokona zmian, nie umieszczajc nas w Swoim suwerennym planie. Nastpnie, kiedy sprawy nie id tak, jak to zaplanowalimy, moemy czu si wprowadzeni w bd, bd zdradzeni. W tym momencie Bg rozumie nasze woanie pene blu i zamieszania. Ostatecznie nasze woanie jest ludzk rzecz. Nie rni si ono od woania Jezusa na krzyu: "Ojcze, dlaczego mnie opucie?". Ale jeli trwamy w pielgnowaniu poirytowanego ducha, to on uronie do wciekoci w naszym wntrzu. A Bg zada nam to samo pytanie, co Jonaszowi: "... Czy to suszne, tak si gniewa?" (Jonasza 4,9). Innymi sowy: "Czy mylisz, e masz prawo do tego, aby tak si zoci?" Jonasz odpowiedzia: "Mam wszelkie prawo do zoszczenia si, a do dnia mojej mierci!". "... A ten odpowiedzia: Susznie jestem zagniewany, i to na mier." (Jonasza 4,9). Mamy tu proroka, ktry by tak zdenerwowany, tak poirytowany, tak peen wciekoci na Boga, e powiedzia: "Nie obchodzi mnie to, czy bd y, czy te umr! Moja suba jest porak. Cae to moje cierpienie byo nadaremne. Spdziem trzy dni i trzy noce w cuchncym brzuchu tego wieloryba. I po co? Bg odmieni wszystko co si mnie tyczy. Mam wszelkie prawo do tego, by by zym na Niego!" Wielu chrzecijan jest jak Jonasz - sdz, e maj prawo do tego, aby by wciekymi na Boga. Myl sobie: "Modl si, czytam swoj Bibli, jestem posuszny Boemu Sowu. Tak wic dlaczego te wszystkie problemy dotkny mojego ycia? Dlaczego nie widz Boych bogosawiestw, jakie mi obieca? On mnie zawid!" ------------------------------- Najwikszym niebezpieczestwem utrzymywania zoci oraz irytacji na Boga jest to, e moesz wypa poza punkt pocieszenia! ------------------------------- Moliwe jest dojcie do punktu, gdzie ju nie moesz zosta dotknity. Jest to punkt, gdzie nikt i nic nie jest w stanie ci pocieszy! Jeremiasz pisze: "... W Ramie sycha narzekanie i gorzki pacz: Rachel opakuje swoje dzieci, nie daje si pocieszy [odrzuca bycie pocieszon - KJV] po swoich dzieciach, bo ich nie ma" (Jeremiasza 31,15). W czasie, gdy Jeremiasz pisa te sowa, Izrael prowadzony by przez Asyryjczykw do niewoli. Ich domy zostay spalone i zniszczone, a wszystkie ich winnice spustoszone. Jerozolima zostaa zredukowana do kupy gruzu. Wszdzie wok siebie widzieli jedynie ruiny i pustkowie. Tak wic Jeremiasz uy Racheli - przodka Izraela - jako paczcej postaci, ktra jest tak oszoomiona na widok tego, jak jej dzieci s jej odbierane, e nic nie jest w stanie jej pociszy. Sednem tego, co mwi Jeremiasz jest to, e ci lamentujcy Izraelici zakorzenili si w swoim alu i byli poza wszelk moliwoci pocieszenia! Jermiasz nie potrafi ich pocieszy. Nie byo sensu nawet prbowa mwi do nich. Wedug ich mniemania Bg pozwoli na to, e dopada ich niewola i w zwizku z tym maj prawo by zgorzkniaymi w stosunku do Niego! Jednak tutaj czai si niebezpieczestwo: Kiedy utrzymujemy nasze kwestionowanie i narzekanie przez zbyt dugi okres czasu, to one zamieniaj si w irytacj. Z kolei nasza irytacja zamienia si w zgorzknienie. A w kocu nasze zgorzknienie zamienia si we wcieko. W tym momencie nie suchamy ju nagany. Boe Sowo nie porusza nas. I nikt - ani przyjaciel, ani pastor, ani wspmaonek - nie jest w stanie dotrze do nas. Odgradzamy si od wszelkiego nawoywania przez Ducha! ------------------------------- Dla tych, ktrzy przyznaj, e s blisko, albo nawet ju minli punkt odrzucenia pocieszenia, jest dobra wiadomo! ------------------------------- Sowo Boe mwi, e jest nadzieja! "Tak mwi Pan: Powstrzymuj swj gos od paczu, a swoje oczy od ez, gdy jeszcze bdziesz miaa nagrod za swj trud - mwi Pan - wrc z ziemi wroga" (Jeremiasza 31,16). Innymi sowy: "Przesta paka, przesta narzeka. Zamierzam wynagrodzi ci za twoj wierno!" "A tak, bracia moi mili, bdcie stali, niewzruszeni, zawsze peni zapau do pracy dla Pana, wiedzc, e trud wasz nie jest daremny w Panu" (1 Koryntian 15,58). Umiowany, twoje modlitwy i woanie nie byy daremne! Cay twj bl i wszystkie zy miay swj cel. Bg mwi ci: "Wydaje ci si, e wszystko jest ju skoczone. Widzisz jedynie swoje okolicznoci: potknicie, ruin, brak rezultatw. Tak wic mwisz: 'To ju koniec'. Ale mwi ci, e to dopiero pocztek! Widz nagrod, jak wkrtce wylej na ciebie. Zamyliem dla ciebie dobre rzeczy, wspaniae rzeczy. Tak wic zaprzesta swego paczu!" Drogi wity, pozwl Duchowi witemu, aby ci uzdrowi ze wszelkiego zgorzknienia, zoci i wciekoci, zanim to ci zniszczy! By moe widzisz jedynie ruin w swoim yciu, ale On widzi odnowienie! Pozwl Mu odnowi ci teraz z tego spustoszenia, jakie ci otacza. On zamyla dla ciebie jedynie dobre rzeczy, poniewa "... On... nagradza tych, ktrzy go [gorliwie - KJV] szukaj" (Hebrajczykw 11,6). Alleluja! --- Wykorzystano za zgod World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA. ------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------ Times Square Church Information | New Reader Information ------------------------------------------------------------------------ COPYRIGHT/OGRANICZENIA WYNIKAJCE Z PRAW AUTORSKICH: Plik ten jest wyczn wasnoci World Challenge. Nie moe by zmieniany i poprawiany w aden sposb. Moe by powielany jedynie w caoci i wprowadzany do obiegu jako "freeware", za darmo. Kade powielanie tego pliku musi zawiera wzmiank na temat praw autorskich (np. "Copyright (c) 2001 by World Challenge"). Plik ten nie moe by odsprzedawany lub uywany do wzbogacania innych sprzedawanych produktw bez pozwolenia World Challenge. Dotyczy to caej zawartoci, z wyjtkiem kilu krtkich cytatw. W kadym przypadku naley powoywa si na Copyright (c) 2001 by World Challenge, Lindale, Texas, USA. Materia ten przeznaczony jest wycznie do osobistego uytku i nie moeby publikowany na innych stronach sieci. The Lorain County Free-Net Chapel posiada wyczne prawo do publikowania tych kaza na swojej stronie, nadane przez World Challenge, Inc. Moesz przegrywa, kopiowa, drukowa i rozprowadza ten materia jeli nie publikujesz go na innych stronach internetowych. Moesz jednak umieszcza odnoniki do tej strony. ------------------------------------------------------------------------ This site is a service of The Missing Link, Inc.(R) Wczanie modziey i dorosych z problemami w programy spoeczne majce na celu popraw ich ycia. Strona gwna - http://misslink.org Kaplica - http://misslink.org/chapel2.html Home of David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series http://www.tscpulpitseries.org ------------ Copyright (c) 2001 - The Lorain County Free-Net Chapel North Central Ohio, U.S.A. GRA STRONY Nasz administrator potrzebuje twoich komentarzy aby zapewni tej stronie najwiksz funkcjonalno. Prosimy powiadom nas, jeli co nie jest w porzdku (nawet jeli nie masz pewnoci). W przeciwnym wypadku moemy nigdy si o tym nie dowiedzie ! Stron zaktualizowano 29 wrzenia 2001 r. Dlaczego przebudzenie si opnia/ "Pomocy!"/ Co to ?/ Sponsorzy/ Wyznanie Wiary/ Studuim Biblijne/ Wok fortepianu/ Biuletyn/ Biblioteka/ Dom/ Indeks polskich kaza/ Pulpit Series