[Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page] Zwycistwo nad twoim usidlajcym grzechem (Victory Over Your Besetting Sin) ------------------------------------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------------------------------------ David Wilkerson bez daty __________ Grzech powoduje, e chrzecijanie staj si strasznymi tchrzami, ktrzy yj w upokarzajcej porace. Nie potrafi powsta z odwag przeciwko grzechowi, z powodu ukrytego grzechu w ich wasnym yciu. Usprawiedliwiaj grzechy innych, poniewa w ich wasnych sercach jest nieposuszestwo, nie mog te zwiastowa zwycistwa, poniewa yj w porace. Niektrzy z nich wiedzieli kiedy, jak to jest zwycisko y wywierajc zemst nad grzechem, dopeniwszy Chrystusowej sprawiedliwoci we wasnym yciu. Dowiadczali mocy, odwagi i bogosawiestw, jakie przychodz do tych, ktrzy s posuszni Panu. Jednak dzi s tylko cieniem swojej dawnej istoty. Zwieszaj teraz ze wstydu swoje gowy, nie bdc w stanie spojrze wiatu w oczy, gdy s ofiarami grzechu, ktry sprawuje wadz nad ich yciem. Usidlajcy grzech obrabowa ich z duchowej ywotnoci i powsta przeciwko nim jeden wrg za drugim. Potnie uywany kiedy ewangelista sprzedaje teraz samochody w maym miasteczku w stanie Teksas. Kiedy sta za kazalnic jako peen mocy kaznodzieja Ewangelii, a tysice nawracay si przez jego posug. Sta si cudzoonikiem, zostawi swoj on i uciek ze swoj kochank. W cigu zaledwie kilku tygodni straci wszystko. Ten posugujcy jest teraz zaledwie szkieletem swej dawnej istoty. Jake aosne jest patrze na to, jak powczy nogami, chodzc wokoo zgaszony i o smutnych oczach! yje w wiecznej obawie i spdza bezsenne noce mylc o tym, co mogoby si wydarzy. Jego niepokoje sprawiy, e sta si fizycznie chory, ma ble serca, wrzody i nadcinienie. Pokutowa ze swojego grzechu, ale nie moe cofn przeszoci. Bg przebacza, ale nie ludzie! Pewien szesnastolatek wyzna mi: "Wspyj ze swoj dziewczyn. Czytaem, co Biblia mwi o wszeteczestwie i cudzostwie i teraz si boj. Obawiam si, e Bg bdzie musia mnie osdzi, jeli Biblia mwi prawd. Nadal to robi i jestem peen strachu, poczucia winy i niepokoju. Wydaje si, jakby byo w moim wntrzu dwie osoby - dobra i za. Obawiam si, e ta za osoba we mnie przemoe t dobr i Bg bdzie musia zrezygnowa ze mnie. Co mam zrobi, aby ta dobra osoba we mnie odniosa zwycistwo?" Zarwno ten posugujcy jak i ten chopak zostali pokonani przez swoich wrogw w postaci poczucia winy, strachu i depresji. S ofiarami pokonanymi i upokorzonymi przez niewidzialnych wrogw, ktrzy odgraaj si, e ich zniszcz. Grzech zawsze sprowadza wrogw. Grzech osabia wszelk wytrzymao, przemienia wojownikw w cherlakw. Kiedy podliwo pocznie, wtedy sprowadza grzech, a grzech sprowadza wroga, aby dokona zniszczenia. ------------------------------- Musimy uczy si na przykadach ze Starego Testamentu ------------------------------- Dawid mia wrogw. Byli to Filistyczycy, Amorejczycy, Ammonici, Aramejczycy oraz inni przerni wrogowie ustawieni w szyku przeciwko Izraelowi. Kiedy Dawid by pojednany z Panem i mia z Nim dobr spoeczno, aden z jego wrogw nie mg si przed nim osta. Zabija ich w ilociach dziesitek tysicy, a jego imienia bano si w kadym obozie. Ale kiedy Dawid zgrzeszy i odstpi od Pana, jego wrogowie stali si miali i odnosili nad nim tryumf. Grzech sprawi, e straci on swoj odwag i ufno, czynic go sabym w obliczu wszystkich jego wrogw. Grzech cudzostwa popeniony przez Dawida nastpi bezporednio po jednym z jego najwikszych zwycistw. Wojna Ammonicko-Aramejska bya jedn z najwikszych bitew Izraela. Dawid zgromadzi razem caego Izraela, przeszed z nimi przez Jordan i stoczy bitw pod Chelam. Aramejczycy uciekali przed Izraelem - zniszczonych zostao siedemset wozw , zabitych zostao czterdzieci tysicy jedcw, a wszyscy krlowie sprzymierzeni z Ammonitami i Aramejczykami uciekli. Rozdzia opowiadajcy o tej wielkiej wojnie koczy si stwierdzeniem: "... uczynili pokj z Izraelem, i suyli im... " (2 Samuela 10,19 BG). Ten wielki m Boy rozkoszujc si w chwale swojego najwikszego zwycistwa zaczyna poda Batszeby, zabija jej ma Uriasza i popenia z ni cudzostwo. "... Lecz ten postpek, ktry popeni Dawid, nie podoba si Panu" (2 Samuela 11,27). Tak wic Pan posa do Dawida proroka Natana. Ten nie przyszed z przesaniem o mioci i zrozumieniu. Nie przyszed doradzi Dawidowi, w jaki sposb ma radzi sobie ze swoim poczuciem winy i potpienia. Nie zaoferowa krlowi czego, co mogoby uspokoi jego dotknite sumienie. Zamiast tego, Natan od razu przeszed do sedna sprawy. "Ty jeste tym mem. Wzgardzie przykazaniem Pana. Popenie zo w oczach Pana. Jeste winien popenienia ukrytego grzechu." ------------------------------- Grzech sprowadza swj wasny sd ------------------------------- Bg musia powiedzie do ma wedug Swego serca: "... Oto Ja wzbudz zo w twoim wasnym domu przeciwko tobie..." (2 Samuela 12,11). Wkrtce po tym, jego umiowany syn Absalom zwraca si przeciwko niemu i Dawid ucieka na pustyni dla ratowania swego ycia. C za aosny widok! "Dawid za wstpi na gr Oliwn i paka, wstpujc na ni, a gow mia nakryt i szed boso; cay te zbrojny lud, ktry by z nim, mia gowy nakryte i wstpujc na ni cigle pakali" (2 Samuela 15,30). Czy ten paczcy, bosy, zaamany czowiek to ten sam wielki krl, ktry zaledwie kilka lat wczeniej pokona dwie wiatowe potgi? Co przemienio go w sabego, pozbawionego mocy, bojaliwego czowieka, ktry ucieka przed swoim wrogiem? By to grzech - nic innego! Tak, jak Samson, Dawid zosta odarty ze swej odwagi i mocy, poniewa uleg saboci swego ciaa. Rwnie Salomona obawiali si wszyscy jego wrogowie. Armie faraona byy trzymane na dystans dziki jego ogromnej reputacji. Edomici nie miali zaatakowa tak potnego krla. Jego wadanie byo pene chway, a jego sawa nieporwnywalna. By bogosawiony, dobrze mu si powodzio, by szanowany we wszystkim, co robi. Ale Salomon zgrzeszy przeciwko Panu i pozwoli sobie na to, e jego mio do Boga oziba. Straci kontakt z niebem. I popatrz tylko, co si stao. Bg powiedzia mu: "Poniewa nie dotrzymae przymierza ze Mn oraz nie przestrzegae moich przykaza i poszede za innymi bogami, przeto wyrw ci krlestwo" (zobacz 1 Krlewska 11,9-11). Nagle wrogowie Salomona rzucaj si na niego. "Potem wzbudzi Pan Salomonowi przeciwnika w osobie Hadada Edomczyka..." (1 Krlewska 11,14). Nie tylko jeden wrg, ale dwch: "Wzbudzi mu te Bg przeciwnika w osobie Rezona... [ktry] czu odraz do Izraela..." (1 Krlewska 11,23-25). Grzech i kompromis tak osabiy tego potnego krla, e nawet jego suga sta si jego wrogiem: "Jeroboam te... suga Salomonowy, podnis przeciwko krlowi rk" (1 Krlewska 11,26 BG). Nawet pojedynczy wrg Izraela nie by w stanie si przed nim osta, kiedy ten nard czyni to, co prawe w oczach Pana. Ich wrogowie uciekali w popochu tylko na wspomnienie ich imienia. Serca tych wrogw "topniay jak wosk", kiedy zwyciskie armie Izraela szy na wojn z trzepotrzcymi sztandarami. Ale kiedy Izrael zgrzeszy, to nawet ich najsabsi wrogowie dominowali nad nimi. Achan popeni przeklty grzech i malusieka armia z Aj przegania Izraela w upokorzeniu i porace. Posuchaj modlitwy Salomona w dniu powicenia wityni, a zaraz odkryjesz, e cay Izrael wiadom by tego, co czynio ich zwycizcami, a co cigao na nich porak. "Gdy twj lud izraelski zostanie pobity przez nieprzyjaciela za to, e zgrzeszyli przeciwko tobie... jeeli zgrzesz przeciwko tobie - gdy nie ma czowieka, ktry by nie zgrzeszy - i Ty rozgniewawszy si na nich wydasz ich w rce nieprzyjaciela..." (1 Krlewska 8,33.46) Wszystko, co mia uczyni Izrael, aby utrzyma obfite bogosawiestwa od Pana, to gorliwie zwaa na Jego przykazania, kocha Go i suy Mu z caego serca i duszy. Bg obieca im bogosawiestwa, przekraczajce moliwoci ich wyobrani. Bg im obieca: "Nikt si przed wami nie ostoi. Pan, wasz Bg, bdzie szerzy lk i trwog przed wami w kadej ziemi, po ktrej bdziecie kroczy..." (5 Mojeszowa 11,25). Izraelowi powiedziano: "Oto ja kad dzi przed wami bogosawiestwo i przeklestwo. Bogosawiestwo, jeeli bdziecie sucha... a przeklestwo, jeeli... zejdziecie z drogi..." (5 Mojeszowa 11,26-28). ------------------------------- Czy to pokolenie ciga przeklestwo samo na siebie? ------------------------------- Tak niezwykle jasna manifestacja tego jak Bg dziaa, nie moe dzisiaj nie mie na nas wpywu. Czy to dlatego padamy ofiar naszych wspczesnych wrogw? Nie walczymy przeciwko wrogom z krwi i koci - nasi wrogowie s potniejsi! S nimi strach, depresja, poczucie winy i potpienia, niepokj, zmartwienie, samotno, pustka, rozpacz. Czy Bg zmieni Swj charakter, czy te moe nadal wzbudza przeciwnikw dla grzesznego, idcego na kompromis pokolenia? Czy to moliwe, e ci wspczeni wrogowie przezwyciaj wielu spord ludu Boego z powodu ich ukrytych grzechw i odstpstwa? Bg nie naoy cikiego jarzma na Swj lud. To byo takie atwe i takie proste: "Bdcie posuszni, a bdziecie bogosawieni albo bdcie nieposuszni i dowiadczajcie cierpienia." To samo przesanie odbija si echem w Nowym Testamencie: "Albowiem zamys ciaa [mie cielesne nastawienie umysu - KJV], to mier, a zamys Ducha [ale mie duchowe nastawienie umysu - KJV], to ycie i pokj" (Rzymian 8,6). Otrzymalimy ju wystarczajco duo nauczania na temat jak radzi sobie z naszymi problemami i strachem. Ale nie otrzymalimy wystarczajco duo nauczania na temat jak rozprawi si z grzechem w naszym yciu. Nie mona wyleczy raka przez nakadanie na niego at. Musi on zosta usunity. Stale bdziemy ludmi zwizanymi nerwic, dopki bdziemy usprawiedliwia grzech, jaki jest w nas. Nie ma si co dziwi, e jestemy tak przytoczeni, zaniepokojeni, obcieni poczuciem winy i potpienia. Stale yjemy w nieposuszestwie i kompromisie. Wikszo z nas jest w peni wiadoma, e grzech jest korzeniem wszelkich naszych problemw. Wiemy, e grzech powoduje strach, poczucie winy i depresj. Wiemy, e obrabowuje nas ze wszelkiej duchowej odwagi i ywotnoci. Ale to czego nie wiemy, to w jaki sposb pokona grzech, ktry tak atwo nas usidla. Wikszo ksiek jakie czytaem, a dotyczcych osigania Chrystusowej sprawiedliwoci oraz tego jak y witym yciem nigdy ci nie powie, jak zdoby i utrzyma zwycistwo nad grzechem. Syszymy, jak stale si nam gosi: "Grzech jest twoim wrogiem. Bg nienawidzi twojego grzechu. Chod w Duchu. Porzu swoje ze grogi. Odstaw na bok ten grzech, w ktrym sobie stale pobaasz. Nie bd zwizany wizami wasnej nieprawoci." To wszystko jest suszne i dobre. ------------------------------- Nie jeste w stanie tak po prostu odej od swojego usidlajcego grzechu ------------------------------- Jak pokona grzech, ktry sta si twoim naogiem? Gdzie ley zwycistwo nad usidlajcym grzechem, ktry staje si nieomale czci twojego ycia? Moesz nienawidzi tego grzechu, moesz stale przysiga, e wicej go ju nie popenisz, moesz nad nim paka i paka oraz y w alu z powodu tego, co on ci wyrzdza - ale jak od niego odej? Jak doj do momentu, gdy ten grzech ju wicej nie bdzie ci zniewala? Ostatnio zadaem ponad 300 poszukujcym bardzo jednoznaczne pytanie: "Ilu z was toczy przegran bitw przeciwko usidlajcemu grzechowi? Ilu z was ma jeden ukryty grzech, ktry stale ci pogra? Byem zaszokowany szybk reakcj. Prawie wszyscy z nich przyznali, e s ofiarami rozpaczliwie poszukujcymi uwolnienia od grzechu, ktry ich zwiza. Takie okropne przyznania si do poraki i potkni sysz wszdzie, gdzie si udaj w zwizku z t kwesti zwycistwa nad usidlajcym grzechem. Wikszo to oddani chrzecijanie, ktrzy gboko kochaj Pana. Nie s to nikczemni bd niegodziwi ludzie. Ich jedyn saboci jest wyznanie: "Mam ten jeden problem , ktry stale powstrzymuje mnie od cakowitej wolnoci." Te wyznania s uczciwe i rozdzieraj serce: * "Nie mog nikomu powiedzie, co jest moj ukryt bitw. To jest pomidzy Panem a mn. Modl si o uwolnienie ju od ponad 3 lat. Zoyem z tysic obietnic porzucenia tego. yj w mczarniach. Boja Boa nie daje mi spokoju. Wiem, e to jest ze. Ale pomimo, e staram si jak mog, nadal to robi. Czasami myl, e jestem zwizany na zawsze. Dlaczego Pan nie zstpi na d i nie zabierze tej rzeczy?" * "Mwisz mi, abym odstawi na bok swj grzech - wspaniale! Uczyniem to setki razy. Ale mj grzech nie wypuci mnie. Wanie wtedy, gdy myl, e osignem zwycistwo - BUM! - on znowu powraca. Wypakaem rzek ez z powodu mojej grzesznoci i mam ju dosy obiecywania Bogu, e ju nigdy tego nie uczyni. Wszystko czego pragn, to by wolnym, ale nie wiem jak. Bobrze wiem o tym, e nigdy nie stan si tym, kim Bg chce, abym by, dopki nie osign zwycistwa." * "Gosiem kazania do innych przez ponad 15 lat, ale ostatnio wpadem w puapk szatana. Zostaem okaleczony duchowo i tak bardzo jak nienawidz swojego usidlajcego grzechu, tak samo nie wyglda na to, e zostan wyzwolony z tego zwizania. adna z formuek i rozwiza, o jakich gosiem innym, nie wydaje si skutkowa w moim przypadku. Szczerze mwic, zastanawiam si jak dugo Bg bdzie mnie znosi, zanim zostan zdemaskowany." ------------------------------- Czy istnieje zwycistwo nad naszymi wszystkimi notorycznymi grzechami? ------------------------------- Nie mam adnych formuek, adnych prostych rozwiza. Dobrze wiem, e w Biblii jest wiele pocieszenia dla tych, ktrzy tocz bitw pomidzy ciaem i Duchem. Pawe toczy ten sam rodzaj bitwy przeciwko temu samemu rodzajowi wroga. Wyzna on: "albowiem nie czyni dobrego, ktre chc, tylko ze, ktrego nie chc, to czyni" (Rzymian 7,19). Pawe gono woa, tak jak to czyni caa ludzko: "Ndzny ja czowiek! Kt mnie wybawi z tego ciaa mierci?" (Rzymian 7,24). On kontynuuje mwic: "Bogu niech bd dziki przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego..." (Rzymian 7,25). Tak, wiemy o tym - zwycistwo nad wszystkimi naszymi nieprzyjacimi dokonuje si przez Pana Jezusa Chrystusa. Ale jak mamy sprowadzi moc z Jego krzewu winnego do naszych drobnych, maych gazek? Na jakiej zasadzie to funkcjonuje? Kocham Jezusa, zawsze Go kochaem. Wiem, e ma On wszelk moc. Wiem, e obiecuje mi zwycistwo, ale co to oznacza? W jaki sposb ono przychodzi? Uzyskanie przebaczenia nie jest wystarczajce. Trzeba by wolnym od wracania do swego grzechu. Dopiero zaczynam dostrzega mae wiateko tej wielkiej tajemnicy pobonoci. Bg prosi mnie, abym wykona nastpujce trzy rzeczy w moim wasnym poszukiwaniu cakowitego zwycistwa nad wszystkimi moimi usidlajcymi grzechami. ------------------------------- 1. Musz nauczy si pragn witoci i nienawidzi mojego usidlajcego grzechu! ------------------------------- W kadej chwili musz przypomina sobie, e Bg nienawidzi mojego grzechu przede wszystkim z powodu tego, co on mi wyrzdza. Bg go nienawidzi, poniewa on mnie osabia i czyni ze mnie tchrza. Dlatego nie mog by naczyniem chway i wykonywa Jego dziea na ziemi. Jeli bd usprawiedliwia swj grzech jako sabo, jeli nakoni samego siebie do uwierzenia, e jestem wyjtkiem i e Bg bdzie tak bardzo stara si, aby dostosowa si do moich potrzeb, jeli usun z umysu wszelkie myli o boskiej karze, to stan na drodze do akceptacji swojego grzechu i otwarcia si na umys zatwardziay w grzechu. Bg chce, abym czu wstrt do swojego grzechu, abym go nienawidzi caym swoim jestestwem. Dopki nie bd przekonany, e Bg nie pozwala na grzech, nie moe mie miejsca zwycistwo nad grzechem, ani uwolnienie od niego! wiadomo Boej kary za grzech jest podstaw wszelkiej wolnoci. Bg nie moe patrze na grzech, nie moe go darowa, nie moe zrobi adnego wyjtku, tak wic spjrz prawdzie w oczy! To jest ze! Nie oczekuj, e zostaniesz jako wytumaczony, albo e zostan ci dane specjalne przywileje. Bg musi podj dziaania przeciwko wszelkiemu grzechowi, ktry zagraa zniszczeniem jednego z Jego dzieci. Jest to ze i nigdy nic nie sprawi, e stanie si to dobre. Grzech zanieczyszcza czysty strumie witoci, ktry przepywa przeze mnie. Musi on zosta wyznany i porzucony. Musz by przekonany co do tego. ------------------------------- 2. Musz by przekonany, e Bg mnie kocha pomimo mojego grzechu! ------------------------------- Bg nienawidzi mojego grzechu doskona nienawici, a jednoczenie miuje mnie z bezgranicznym wspczuciem. Jego mio nigdy nie pjdzie na kompromis z grzechem, ale Bg lgnie do Swojego grzeszcego dziecka majc w zamyle tylko jeden cel - odzyskiwa je z powrotem dla Siebie. Jego gniew przeciwko mojemu grzechowi jest rwnowaony przez Jego wielk lito do mnie, jako Jego dziecka. Ta lito pokonuje Jego poczucie wstrtu do mojego grzechu w momencie, gdy zobaczy mnie nienawidzcego ten grzech, tak samo, jak On. Moj motywacj nigdy nie moe by strach przed Boym gniewem przeciwko mojemu grzechowi, ale ch przyjcia Jego mioci, ktra stara si mnie wyratowa. Jeli jego mio do mnie nie mogaby mnie wyratowa, to z pewnoci nie zrobiby tego Jego gniew. Powinienem by zawstydzony i upokorzony czym wicej, ni tylko swoim grzechem. Powinna tym by wiadomo, e On nadal mnie kocha, pomimo tego wszystkiego, co uczyniem by Go zasmuci. Pomyl o tym! Bg lituje si nade mn! On zna agoni mojej bitwy. Nigdy nie znajduje si gdzie daleko - zawsze jest ze mn, zapewniajc mnie na nowo, e nic nigdy nie jest w stanie oddzieli mnie od Jego mioci. On wie, e moja bitwa jest ju i tak wystarczajco duym brzemieniem, bez zmuszania mnie do trwania w dodatkowym strachu przed gniewem i sdem. Wiem, e Jego mio do mnie sprawi, e powstrzyma On Swj kij, podczas, gdy toczy si bitwa. Bg nigdy mnie nie skrzywdzi, nie uderzy mnie, ani nie porzuci, podczas gdy jestem w procesie nienawidzenia swojego grzechu i poszukiwania pomocy oraz uwolnienia. Kiedy pyn pod prd, On zawsze stoi na brzegu gotw rzuci mi koo ratunkowe. ------------------------------- 3. Musz przyj od swojego Ojca pen mioci pomoc do przeciwstawiania si i przezwyciania. ------------------------------- Grzech jest jak omiornica majca wiele macek, ktra prbuje zmiady moje ycie. Rzadko wszystkie macki na raz wypuszczaj mnie ze swojego trzymania. Raczej jest to jedna macka za jednym razem. W tej wojnie przeciwko grzechowi zwycistwem jest to: pokonywanie onierza za onierzem. Rzadko caa armia wroga pada martwa po jednej salwie. Jest to walka rka w rk, jedno mae zwycistwo po drugim. Ale Bg nie posya mnie do boju bez planu wojennego. On jest moim Dowdc. Bd walczy posuwajc si do przodu centymetr za centymetrem, godzin za godzin, pod Jego kierownictwem. On wysya do mnie Ducha witego z jasnymi instrukcjami dotyczcymi tego, jak mam walczy, kiedy ucieka, gdzie uderzy nastpnym razem. Ta bitwa przeciwko zwierzchnociom i mocom, to Jego, a nie moja wojna przeciwko diabu. Ja jestem jedynie onierzem, ktry bierze udzia w Jego wojnie. Mog si zmczy, mog zosta zraniony i zniechci si, ale jestem w stanie dalej walczy, kiedy wiem, e On musi wyda dla mnie rozkazy. Jestem ochotnikiem w Jego wojnie. Jestem gotw peni Jego wol za wszelk cen. Bd czeka na Jego rozkazy, dotyczce tego, jak wygra. Te instrukcje przychodz powoli, w miar upywu czasu. Wydaje si, e bitwa przybiera niepomylny dla mnie obrt, ale wiem, e w kocu odniesiemy zwycistwo. Bg chce, abym tylko wierzy w Niego. Tak, jak w przypadku Abrahama moja wiara jest mi poczytywana za sprawiedliwo. Jedyn rol, jak mog odegra w tej wojnie, to wierzy, e Bg wyprowadzi mnie z tej bitwy jako zwycizc. ------------------------------- Wreszcie, kiedy grzech we mnie jest ju pokonany, to wszyscy inni moi wrogowie musz ucieka ------------------------------- To co robi z grzechem w moim yciu determinuje to, jak bd si zachowywa moi wrogowie. Zwycistwo nad usidlajcym grzechem sprawia, e wszyscy moi wrogowie uciekaj. Niepokj, strach, poczucie winy, troska, depresja, zdenerwowanie, samotno - to wszystko s moi wrogowie. Ale oni mog wyrzdzi mi krzywd tylko wtedy, gdy grzech przemieni mnie w nieosonity cel. Sprawiedliwi s miali, jak lew. Maj przejrzyste myli i czyste sumienie, a to jest twierdza, jakiej ci wrogowie nie s w stanie sforsowa. Czy pragniesz zwycistwa nad wszystkimi swoimi wrogami? No to zabierz si do tego we waciwy sposb, poprzez bezlitosne rozprawienie si ze swoim usidlajcym grzechem. Usu t przeklt rzecz ze swojego ycia, a staniesz si mocny w Bogu. "... [zmy] z siebie wszelki ciar i grzech, ktry nas usidla [okra i nka]..." (Hebrajczykw 12,1). --- Wykorzystano za zgod World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA. ------------------------------------------ Moje dokumenty + Indeks polskich kaza + Kaplica + Subscribe + Copyright ------------------------------------------ Times Square Church Information | New Reader Information ------------------------------------------------------------------------ COPYRIGHT/OGRANICZENIA WYNIKAJCE Z PRAW AUTORSKICH: Plik ten jest wyczn wasnoci World Challenge. Nie moe by zmieniany i poprawiany w aden sposb. Moe by powielany jedynie w caoci i wprowadzany do obiegu jako "freeware", za darmo. Kade powielanie tego pliku musi zawiera wzmiank na temat praw autorskich (np. "Copyright (c) 2001 by World Challenge"). Plik ten nie moe by odsprzedawany lub uywany do wzbogacania innych sprzedawanych produktw bez pozwolenia World Challenge. Dotyczy to caej zawartoci, z wyjtkiem kilu krtkich cytatw. W kadym przypadku naley powoywa si na Copyright (c) 2001 by World Challenge, Lindale, Texas, USA. Materia ten przeznaczony jest wycznie do osobistego uytku i nie moeby publikowany na innych stronach sieci. The Lorain County Free-Net Chapel posiada wyczne prawo do publikowania tych kaza na swojej stronie, nadane przez World Challenge, Inc. Moesz przegrywa, kopiowa, drukowa i rozprowadza ten materia jeli nie publikujesz go na innych stronach internetowych. Moesz jednak umieszcza odnoniki do tej strony. ------------------------------------------------------------------------ This site is a service of The Missing Link, Inc.(R) Wczanie modziey i dorosych z problemami w programy spoeczne majce na celu popraw ich ycia. Strona gwna - http://misslink.org Kaplica - http://misslink.org/chapel2.html Home of David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series http://www.tscpulpitseries.org ------------ Copyright (c) 2001 - The Lorain County Free-Net Chapel North Central Ohio, U.S.A. GRA STRONY Nasz administrator potrzebuje twoich komentarzy aby zapewni tej stronie najwiksz funkcjonalno. Prosimy powiadom nas, jeli co nie jest w porzdku (nawet jeli nie masz pewnoci). W przeciwnym wypadku moemy nigdy si o tym nie dowiedzie ! Stron zaktualizowano 18 grudnia 2001 r. Dlaczego przebudzenie si opnia/ "Pomocy!"/ Co to ?/ Sponsorzy/ Wyznanie Wiary/ Studuim Biblijne Wok fortepianu/ Biuletyn/ Biblioteka/ Dom/ Indeks polskich kaza/ Pulpit Series